Welke stappen en documenten zijn nodig voor werkzoekenden?
Ben je ziek en tijdelijk niet in staat om te werken? Als werkzoekende moet je een medisch attest bezorgen aan je ziekenfonds, zodat we je een vervanginkomen kunnen uitbetalen tijdens je periode van arbeidsongeschiktheid.
Hoe en wanneer bezorg je het attest aan je ziekenfonds?
Je moet ons als werkzoekende het attest binnen de eerste 7 dagen van je arbeidsongeschiktheid bezorgen.
- Via e-mail : erkenning@mutualia.be
- Per post aan: place verte, 41 - 4800 Verviers
- In één van onze contactpunten
Bij een eventuele verlenging of een herval binnen de 14 dagen na je terugkeer als werkzoekende, moet je ons een nieuw medisch attest bezorgen binnen de 8 dagen:
- via e-mail naar erkenning@mutualia.be
- per post aan: place verte, 41 - 4800 Verviers
- in één van onze contactpunten
Administratieve procedures
Zodra onze adviserend arts je arbeidsongeschiktheid erkent, moet je een inlichtingenblad invullen. Wij nemen dan contact op met je werkloosheidskas om de nodige gegevens te verzamelen met het oog op de berekening van je ziekte-uitkering.
Log in op uw online loket om al deze documenten eenvoudig terug te vinden en in te vullen.
Je werk hervatten
Alvorens je het werk hervat moet je hiervoor toestemming vragen aan de adviserend arts van je ziekenfonds. Je aanvraag moet ten laatste één werkdag vóór de hervatting middels het officiële formulier bij ons zijn ingediend:
- via e-mail naar: erkenning@mutualia.be
- per post aan: place verte, 41 - 4800 Verviers
- in één van onze contactpunten
Zodra deze formaliteiten geregeld zijn, mag je meteen terug aan de slag nog vóór je de schriftelijke toestemming van de adviserend arts van je ziekenfonds ontvangt.
De adviserend arts heeft vanaf je werkhervatting 30 werkdagen de tijd om je zijn of haar schriftelijke beslissing over te maken, tenminste voor zover:
- je werk verenigbaar is met je medische toestand
- je medisch gezien nog minstens 50 % arbeidsongeschikt bent.
Indien nodig kan de arts je eerst uitnodigen voor een medisch onderzoek.
Je hervat het werk na de einddatum van je laatste medisch attest? Laat het ons weten:
- via e-mail naar: erkenning@mutualia.be
- per post aan: place verte, 41 - 4800 Verviers
- per telefoon op 087/30 80 87
Hervat je het werk nog vóór de einddatum op je attest, dan moet je het attest van werkhervatting invullen.
Na 12 maanden ziekte krijg je automatisch het statuut van invalide. Je uitkering wordt dan herberekend op basis van je gezinssituatie. Je moet dan ook een verklaring van gezinssamenstelling en inkomsten invullen.
U moet ook de EEG-aangifte invullen
U verblijft in het buitenland tijdens uw arbeidsongeschiktheid
Verblijft u tijdens uw arbeidsongeschiktheid in het buitenland? Dan dient u ook een CEE-aangifte in te vullen en uw verblijfsdata en bestemming(en) door te geven aan uw ziekenfonds via e-mail (incapacite@mutualia.be), telefonisch op 087/30.80.87 of bij een van onze contactpunten.
Heb je vragen of wil je een afspraak?
Voor meer informatie over deze nieuwe erkenning neem je contact op met onze sociale dienst op 087/30 80 88.