Volgende betaling van de uitkeringen

Arbeidsongeschiktheid : 30/12/2025
Invaliditeit : 19/12/2025

Welke stappen en documenten zijn nodig voor werkzoekenden? 

Ben je ziek en tijdelijk niet in staat om te werken? Als werkzoekende moet je een medisch attest bezorgen aan je ziekenfonds, zodat we je een vervanginkomen kunnen uitbetalen tijdens je periode van arbeidsongeschiktheid.

Download hier je medisch attest

Hoe en wanneer bezorg je het attest aan je ziekenfonds?

Je moet ons als werkzoekende het attest binnen de eerste 7 dagen van je arbeidsongeschiktheid bezorgen.

Bij een eventuele verlenging of een herval binnen de 14 dagen na je terugkeer als werkzoekende, moet je ons een nieuw medisch attest bezorgen binnen de 8 dagen: 

mutualia-incapacite-de-travail.jpg

Administratieve procedures

Zodra onze adviserend arts je arbeidsongeschiktheid erkent, moet je een inlichtingenblad invullen. Wij nemen dan contact op met je werkloosheidskas om de nodige gegevens te verzamelen met het oog op de berekening van je ziekte-uitkering.

Log in op uw online loket om al deze documenten eenvoudig terug te vinden en in te vullen.

Uitbetaaldata

Je werk hervatten

Alvorens je het werk hervat moet je hiervoor toestemming vragen aan de adviserend arts van je ziekenfonds. Je aanvraag moet ten laatste één werkdag vóór de hervatting middels het officiële formulier bij ons zijn ingediend: 

Download uw formulier

Zodra deze formaliteiten geregeld zijn, mag je meteen terug aan de slag nog vóór je de schriftelijke toestemming van de adviserend arts van je ziekenfonds ontvangt. 

De adviserend arts heeft vanaf je werkhervatting 30 werkdagen de tijd om je zijn of haar schriftelijke beslissing over te maken, tenminste voor zover:

  • je werk verenigbaar is met je medische toestand
  • je medisch gezien nog minstens 50 % arbeidsongeschikt bent.

Indien nodig kan de arts je eerst uitnodigen voor een medisch onderzoek.

Je hervat het werk na de einddatum van je laatste medisch attest? Laat het ons weten:  

  • via e-mail naar: erkenning@mutualia.be
  • per post aan: place verte, 41 - 4800 Verviers
  • per telefoon op 087/30 80 87

Hervat je het werk nog vóór de einddatum op je attest, dan moet je het attest van werkhervatting invullen.

Download het attest

Na 12 maanden ziekte krijg je automatisch het statuut  van invalide. Je uitkering wordt dan herberekend op basis van je gezinssituatie. Je moet dan ook een verklaring van gezinssamenstelling en inkomsten  invullen. 

U moet ook de EEG-aangifte invullen

Download uw aangifte

U verblijft in het buitenland tijdens uw arbeidsongeschiktheid

Verblijft u tijdens uw arbeidsongeschiktheid in het buitenland? Dan dient u ook een CEE-aangifte in te vullen en uw verblijfsdata en bestemming(en) door te geven aan uw ziekenfonds via e-mail (incapacite@mutualia.be), telefonisch op 087/30.80.87 of bij een van onze contactpunten.

Heb je vragen of wil je een afspraak?

Voor meer informatie over deze nieuwe erkenning neem je contact op met onze sociale dienst op 087/30 80 88.