De APA, een hulp voor ouderen
Bent u Brusselaar, 65 jaar of ouder, heeft u een verminderd zelfredzaamheid en een laag inkomen? Dan komt u misschien in aanmerking voor de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB), een financiële ondersteuning voor inwoners van het Brussels Gewest. Deze tegemoetkoming werd op 1 januari 2021 overgedragen van de FOD Sociale Zekerheid naar Iriscare. Als u deze ondersteuning al ontvangt, hoeft u niets te doen. Uw dossier wordt automatisch naar Iriscare overgedragen. Uw rechten en het bedrag van uw tegemoetkoming blijven ongewijzigd.
De voorwaarden om de THAB te ontvangen
U moet minstens 65 jaar oud zijn, gedomicilieerd zijn in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en er effectief verblijven. Uw vermindering van zelfredzaamheid moet worden erkend door de arts van de Directie-Generaal Personen met een Handicap van de FOD Sociale Zekerheid. U moet minstens 7 punten behalen op de schaal van vermindering van zelfredzaamheid. Dit criterium vormt een van de belangrijkste voorwaarden om de THAB te verkrijgen.
Het bedrag van de tegemoetkoming hangt af van de graad van zelfredzaamheid, de gezinssituatie en het inkomen van het huishouden op het moment van de aanvraag.
Hoe uw aanvraag voor de THAB indienen?
Wilt u een aanvraag voor de THAB indienen? U kunt uw aanvraag indienen via MyIriscare; per post naar Iriscare - Dienst THAB - Trierstraat 70 Bus 2 - 1000 Brussel (vind het af te drukken formulier terug op MyIriscare), of via het sociaal dienstencentrum van uw mutualiteit.
Voor alle andere informatie kunt u ons contacteren telefonisch op 0800 35 499 (gratis nummer) van 8u00 tot 16u30 (op maandag van 8u00 tot 12u00); per e-mail via apa-thab@iriscare.brussels; in Brussel, Trierstraat 70 Bus 2.
De betaling van uw tegemoetkoming in 2025
In 2025 worden de tegemoetkomingen uitbetaald op de volgende data:
23 januari, 21 februari, 21 maart, 23 april, 23 mei, 23 juni, 23 juli, 22 augustus, 23 september, 23 oktober, 21 november, 23 december.
Houd er rekening mee dat er tot 3 werkdagen kunnen verlopen tussen het moment waarop de THAB-dienst van uw mutualiteit de betaling uitvoert en het moment waarop het geld effectief op uw rekening staat.
Als u de tegemoetkoming voor de eerste keer ontvangt, hebt u er recht op vanaf de eerste dag van de maand die volgt op uw aanvraag. Tussen uw aanvraag en de beslissing van uw mutualiteit kunnen meerdere maanden verlopen. Als u recht hebt op een tegemoetkoming, wordt deze ook uitbetaald voor de maanden waarin uw aanvraag werd onderzocht. Dit bedrag (de achterstallen) wordt dan samen met de eerste uitbetaling gestort, aan het einde van de maand die volgt op de beslissing.
Hoe wordt mijn verlies van autonomie beoordeeld?
Uw verlies van onafhankelijkheid wordt beoordeeld op basis van de impact op uw dagelijkse activiteiten. Bij deze beoordeling wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met uw moeilijkheden bij het bewegen, koken en eten.
LET OP: u kunt het niet combineren met de inkomensvervangingstoelage of de inburgeringstoelage.
Uw vragen
Als u al een tegemoetkoming (THAB) ontvangt en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bent gedomicilieerd, wordt uw dossier vanaf 1 januari 2021 automatisch overgedragen aan Iriscare en door de bevoegde dienst beheerd: Iriscare – dienst THAB.
U hoeft niets te doen, wij regelen alles!
Het bedrag van de tegemoetkoming dat u maandelijks ontvangt, verandert niet.
Na uw aanvraag, ontvangt u de nodige documenten om door uw huisarts te laten invullen. Daarna onderzoekt de DG Personen met een handicap uw dossier op basis van documenten (medische verslagen) of op basis van een bezoek aan hun medisch centrum. Meer informatie over de procedure of opvolging van uw aanvraag kan u terugvinden op My Handicap.
Bij het onderzoek houdt de arts rekening met de invloed van uw verminderde zelfredzaamheid op uw dagelijkse activiteiten en, meer bepaald, met de moeilijkheden die u ervaart om:
- u te verplaatsen
- te koken en te eten
- u te verzorgen en aan te kleden
- uw woning te onderhouden en het huishouden te doen
- gevaar in te schatten en te vermijden
- contacten te onderhouden met andere personen
Deze criteria bepalen de categorie waartoe u behoort. Per criterium kan u maximaal 3 punten krijgen:
- 0 punten = geen moeilijkheden
- 1 punt = weinig moeilijkheden
- 2 punten = grote moeilijkheden
- 3 punten = onmogelijk zonder hulp van anderen
U kunt de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden niet combineren met een vervangingsinkomen of de integratietegemoetkoming.