Lees hier de nieuwe maatregelen die zorgen voor meer duidelijkheid omtrent de kosten van gezondheidzorg
Bedoeling van de nieuwe maatregelen is je beter te informeren over wat zorg kost. Om de toegang tot zorg te verbeteren en meer openheid te bieden over de prijzen zijn een aantal belangrijke maatregelen genomen. Met deze initiatieven wil men de patiënt helder informeren over de kostprijs van een medische behandeling en hem of haar beschermen tegen onverwachte rekeningen.
Sinds 1 maart 2024 zijn zorgverleners verplicht bepaalde informatie zichtbaar te afficheren. Hieronder vind je een overzicht van wat dat precies inhoudt.
Over welke zorgverleners gaat het?
- Tandartsen (ook de orthodontisten en parodontologen)
- Verpleegkundigen
- Kinesitherapeuten
- Logopedisten
- Opticiens
- Orthopedisten
- Apothekers
- Vroedvrouwen
- Audiologen
- Bandagisten
Opgelet: huisartsen en specialisten (zoals gynaecologen, cardiologen, dermatologen, ...) zijn vooralsnog niet onderworpen aan deze verplichting, maar moeten wel hun conventiestatus weergeven.
Welke informatie moet worden meegedeeld?
- De conventiestatus: geconventioneerd, niet-geconventioneerd of gedeeltelijk geconventioneerd (in dat geval moeten de dagen en uren worden vermeld waarop niet onder de conventiestatus wordt gewerkt).
- De kostprijs van de meest voorkomende terugbetaalde verstrekkingen: tussenkomst van de verplichte verzekering, het remgeld voor de patiënt en het maximaal bijkomende bedrag dat een niet-geconventioneerde zorgverlener bovenop het tarief van de verplichte verzekering mag aanrekenen.
- Als de zorg wordt verleend in een gezondheidscentrum moeten ook de kosten worden vermeld van zorg die onder een forfaitaire betaling valt.
De informatie moet duidelijk, leesbaar en begrijpelijk kunnen worden teruggevonden, op zijn minst in de praktijk van de zorgverlener (bijvoorbeeld in de wachtkamer), zowel op papier als digitaal. Indien de zorgverlener over een website beschikt, kunnen deze gegevens ook online beschikbaar worden gesteld. Dat betekent echter niet dat hij het ook niet in de praktijkruimte moet tonen. Als de zorgverlener op meerdere locaties werkt, moet de tariefinformatie op elke locatie terug te vinden zijn.
Als zorgverleners hun conventiestatus en tarieven niet zichtbaar uithangen, mogen ze geen extra kosten aanrekenen aan de patiënt. Wie deze verplichtingen niet naleeft, loopt het risico op zware sancties. Zo wil men de verzekerden beschermen tegen onverwachte of onterechte kosten.
Heb je vragen over de plicht tot informatie omtrent de aangerekende zorgkosten voor zorgverleners, of merk je dat de gevraagde informatie niet uitgehangen is? Stuur dan een e-mail naar info@mutualia.be. We reageren zo snel mogelijk.
Wanneer is een schriftelijke offerte verplicht?
Bepaalde zorgverlener moeten een duidelijke en gedetailleerde schriftelijke offerte geven, zodat de patiënt vooraf weet welke kosten te verwachten en een weloverwogen beslissing kan nemen.
Welke zorgverleners vallen hieronder?
- Bandagisten
- Orthopedisten
- Leveranciers van implantaten
- Chirurgen (voor bepaalde ingrepen)
Wat moet de offerte vermelden?
- Het totaal te betalen bedrag (incl. btw)
- Het bedrag dat door de ziekteverzekering wordt terugbetaald vanuit de verplichte verzekering
- Het bedrag dat de patiënt zelf moet betalen
De patiënt moet de offerte ondertekenen om te bevestigen dat hij of zij op de hoogte is van het persoonlijke aandeel na terugbetaling door de ziekteverzekering en dat hij of zij akkoord gaat met het vermelde bedrag.
Hoe kun je de tarieven en de status van een zorgverlener nagaan?
Op de website van het RIZIV kan je makkelijk nagaan of een zorgverlener al dan niet geconventioneerd is. Met de zoekfunctie vind je snel een zorgverlener en zie je meteen zijn of haar status. Is de arts geconventioneerd? Dan betaal je het officiële tarief, zonder extra kosten.
Je kunt zoeken op naam of aan de hand van het RIZIV-nummer via de onderstaande link:
Een zorgverlener zoeken | RIZIV
De zoekfunctie is ook beschikbaar via de website van je ziekenfonds:
Een zorgverlener zoeken | Mutualia
Juridische ondersteuning en begeleiding
Mutualia helpt je graag verder met je vragen over je zorgfacturen of bij een geschil. Onze juridische dienst MUJA adviseert je en helpt je je rechten op het gebied van gezondheidzorg te doen gelden. Je kunt ook altijd terecht bij onze sociale dienst.
Meer informatie: Hoeveel kost je zorg? | RIZIV
Heb je vragen of wil je een afspraak?
Vul ons formulier in – dat is zo gebeurd! Je hoort dan snel van ons. Het team van Mutualia staat voor je klaar!