Covid-19

Beste leden,
 
Sinds het begin van de invoering van de coronamaatregelen heeft Mutualia een zo goed mogelijke dienstverlening willen blijven bieden ten behoeve van onze leden, terwijl we toch steeds ieders veiligheid en gezondheid hebben vooropgesteld.
 
We streven ernaar de service en kwaliteit die onze leden gewend zijn, hoog te houden en heropenen daarom opnieuw geleidelijk de deuren van ons kantorennetwerk.
 
Dit lijkt ons een sleutelelement in onze kwaliteitsvolle dienstverlening.
 
Onze kantoren zijn vanaf 26 april terug open voor het publiek volgens de gebruikelijke openingsuren. Om alles veilig te laten verlopen, wordt uiteraard gewaakt over het naleven van de geldende maatregelen. Er wordt slechts een beperkt aantal bezoekers in de kantoorruimte toegelaten, zoals uithangt op affiches, en onze leden worden verzocht zich te houden aan de geldende coronaregels.  
 

  • Hou 1,5 meter afstand 
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht
  • De handen ontsmetten met een handgel in de inkomruimte
  • Kom alleen, tenzij vergezeld van minderjarige kinderen of hulpbehoevenden
  • Onze balies zijn voorzien van een plexiglas scheidingswand

 
We danken u alvast voor uw medewerking.
 
Om de service en uw planning te optimaliseren, lange wachtrijen en verspilde uren te vermijden, zijn we echter van plan om op afspraak, woensdag- en vrijdagmiddag, in onze kantoren tijdvakken aan te houden. De bovengenoemde beveiligingsmaatregelen zijn ook van toepassing. Deze oben genannten Sicherheitsmaßnahmen gelten ebenfalls.
 
In ons Russischtalig kantoor kunt u enkel terecht op afspraak, neem hiervoor contact op met 087/308077.
 
Uiteraard kunt u nog steeds gebruikmaken van ons online loket MyMutualia, en van onze mobiele app. Medische attesten kunnen nog steeds via e-mail worden bezorgd.
 
We kijken er alvast naar uit u te verwelkomen!


Hierbij enkele antwoorden op je mogelijke vragen:



 
Stuur ze gewoon op per post in een envelop ‘port betaald door bestemmeling’, of steek ze in de brievenbus van een van onze kantoren.
Heb je recht op een bijkomend voordeel? Stuur ons het bewijsstuk op per post, steek het in de brievenbus van een van onze kantoren, verstuur het per mail of dien het in via ons online loket MyMutualia. Je zult versteld staan hoe snel je de terugbetaling ontvangt.

Fysieke consultatie

Na fysiek onderzoek door je behandelende arts bezorgt hij of zij je het standaard getuigschrift van arbeidsongeschiktheid. Dit getuigschrift bezorg je samen met de diagnose per post of, bij voorkeur, per e-mail op het adres medical-indemnites@mutualia.be    

Consultatie per telefoon

Na een telefonische consultatie stuurt je behandelende arts je een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid. Sinds 19/03/2020 stelt het Riziv namelijk een speciale template ter beschikking voor het getuigschrift van arbeidsongeschiktheid. De voorschrijvende arts hoeft dit enkel nog in te vullen na een telefonisch medisch advies, zodat je het ons gemakkelijker kan bezorgen. De arts kan dit document digitaal invullen en het je per e-mail of per post opsturen. Zodra je dit document in je bezit hebt, stuur je het per post of (bij voorkeur) digitaal door naar ons.
 
Concreet stelde het Riziv twee tabellen op voor de behandelende artsen. Deze bevatten de twee bestaande getuigschriften en hun toepassingsmodaliteiten.
‘VERTROUWELIJK’ getuigschrift

Door jezelf in te vullen patiëntengegevens:  
Kleef een sticker of vul leesbaar je naam, voornaam en rijksregisternummer in. Vermeld ook of het om een eerste getuigschrift of om een verlenging gaat, of de arbeidsongeschiktheid te wijten is aan een arbeidsongeval, beroepsziekte enz.

Door de arts in te vullen gegevens: Je medisch attest moet steeds een medische diagnose vermelden, alsook een aantal andere gegevens: begin- en einddatum van de arbeidsongeschiktheid, naam, voornaam, Riziv-identificatienummer van de arts, datum en handtekening van de arts.

‘VEREENVOUDIGD’ attest na telefonische consultatie

Door de arts in te vullen patiëntengegevens: naam, voornaam, rijksregisternummer, begin- en einddatum van de arbeidsongeschiktheid, gaat het om een eerste attest of om een verlenging.

Gegevens van de arts: naam, voornaam, Riziv-identificatienummer en datum (datum van consultatie op afstand). Bij dit getuigschrift is een diagnose of handtekening van de arts niet vereist.
Door de huidige omstandigheden rond het coronavirus heeft het Riziv besloten om geen sancties toe te passen bij een laattijdige aangifte van het getuigschrift voor arbeidsongeschiktheid. Daarom pasten we de parameter ‘laattijdige aangiftetermijn’ aan met een marge van 3 weken (21 dagen), zodat de sanctie automatisch wordt opgeheven. Daarnaast passen we korting toe en kan het ziekenfonds voor elk individueel geval oordelen of de sanctie al dan niet kan worden opgeheven.

De aangiftetermijnen werden als volgt aangepast:
Werklozen en verlenging getuigschrift arbeidsongeschiktheid: 24 dagen (3 + 21 dagen) indien de ongeschiktheid van start ging vanaf 16/03/2020.
Werknemers: 49 dagen (28 + 21 dagen) indien de ongeschiktheid van start ging vanaf 19/02/2020.
Zelfstandigen: 29 dagen (8 + 21 dagen) indien de ongeschiktheid van start ging vanaf 11/03/2020.
Arbeiders: 35 dagen (14 + 21 dagen) indien de ongeschiktheid van start ging vanaf 4/03/2020.
Dergelijke situaties kunnen tot een thuisquarantaine leiden zonder dat er per se sprake is van een arbeidsongeschiktheid. De getuigschriften met melding ‘verwijdering voor COVID-19, profylaxie voor COVID-19, quarantaine voor COVID-19, risicogroep voor COVID-19, risico op besmetting met COVID-19, thuis omdat het kind niet naar school kan gaan’ leiden NIET tot een erkenning van arbeidsongeschiktheid.

Werknemers die hun job niet thuis kunnen uitvoeren, hebben recht op tijdelijke werkloosheid wegens overmacht, wat hun salaris vervangt.  Dien je aanvraag in bij je vakbond of bij de HVW. Op de website van de RVA vind je meer informatie.   

Werk je als zelfstandige en is het onmogelijk om je job thuis uit te voeren, dan heb je recht op de financiële uitkering van het overbruggingsrecht. Dien je aanvraag in bij jouw sociaal verzekeringsfonds. Voor meer informatie kunt je terecht bij je sociaal verzekeringsfonds of op de website van het RSVZ.
Sinds maandag 16/03 zijn alle fysieke oproepingen voor arbeidsongeschiktheid vervangen door telefonische consultaties. Je hoeft dus niet fysiek langs te gaan, al moet je wel telefonisch bereikbaar zijn op de dag en het uur die vermeld staan op de oproeping.

LET OP: deze telefonische consultatie is verplicht in het kader van de evaluatie van de arbeidsongeschiktheid.
Tijdens deze uitzonderlijke crisisperiode kunnen artsen bepaalde zorgen op afstand verlenen.
Voor volgende zaken voert je huisarts dus een consultatie uit per telefoon:

een eerste selectie maken van patiënten die mogelijk besmet zijn met het coronavirus en hen doorverwijzen;
zorgen voor een continuïteit van de zorgverlening;
zorgen voor opvolging van risicopatiënten of patiënten met een chronische aandoening (bejaarde personen, immunosuppressie, ...).

Artsen hebben het recht om deze prestatie voor een bedrag van € 20 rechtstreeks aan het ziekenfonds aan te rekenen.
Dat betekent dat je niets hoeft te betalen voor een telefonische consultatie.
Sommige soorten verzorging kunnen op afstand en zonder fysiek contact worden uitgevoerd. Het Riziv staat toe dat videoconsultaties voor bepaalde gezondheidszorgen worden aangerekend. Dat is het geval voor psychiatrische consultaties, kinesitherapeutische verzorgging, opvolging door logopedisten en diëtisten, consultaties voor ergotherapie, diabeteseducatie, eerstelijnspsychologische consultaties, pre- en postnatale opvolging door de vroedvrouw, ...

Deze maatregelen verschillen in functie van het gezondheidsberoep. Daarnaast gelden er voor deze videoconsultaties een aantal voorwaarden. Je zorgverlener ontvangt voor elke prestatie op afstand een bedrag dat is vastgelegd door de Riziv-wetgeving. Zelf hoef je geen bijdrage te betalen, behalve voor bepaalde prestaties (ergotherapie, diëtetiek, eerstelijnspsychologische zorg), en kan jou geen enkel ereloon worden aangerekend, ook niet als je zorgverlener niet geconventioneerd is.    

Op de website van het Riziv vind je meer informatie.

Tijdens deze uitzonderlijke periode van de coronacrisis en de lockdown blijft onze psychologe, mevrouw Lê, ter beschikking van onze leden en van anderen. Zo verleent ze bijstand per telefoon of per video-oproep en dit volgens de gebruikelijke tarieven.

Als je meer informatie wilt ontvangen of een afspraak wilt maken, kun je contact met ons opnemen op 0470/ 72 15 91 (niet per sms).

Het Riziv is zich bewust dat er tijdens deze gezondheidscrisis flexibel moet worden omgesprongen met goedkeuringen door de adviserende arts. Daarom worden geleidelijk een aantal zaken aangepast in de wetgeving. Aarzel niet om de website van het Riziv te bezoeken om de precieze vereenvoudigingen per thema te kennen.

Hierbij enkele zaken waarover het Riziv al een beslissing nam:

Tandverzorging

Als in de vergoedingsvoorwaarden van een verstrekking een maximale leeftijdsvoorwaarde wordt vermeld en indien de rechthebbende deze leeftijd bereikt tijdens de COVID-19-crisis, wordt deze leeftijd verlengd met 6 maanden. Als in de vergoedingsvoorwaarden van een verstrekking een minimale leeftijdsvoorwaarde wordt vermeld en indien de rechthebbende deze leeftijd bereikt tijdens de COVID-19-crisis, blijft deze leeftijd ongewijzigd.

Orthodontische behandelingen

Naast de leeftijdsgebonden terugbetalingsvoorwaarden (zie hierboven) moeten bijlagen 60bis en 60 (aanvraag tot vroege en/of regelmatige orthodontische behandelingen) worden ingediend bij het ziekenfonds voor de begunstigden die tijdens de COVID-19-periode jarig zijn, en dit respectievelijk:

  • vóór de 9de verjaardag + 6 maanden voor vroege behandelingen
  • vóór de 15de verjaardag + 6 maanden in het geval van een regelmatige behandeling 

Ook wordt  de geldigheidsduur van de kennisgeving van de opstart van een regelmatige orthodontische behandeling (bijlage 60) met 6 maanden verlengd, voor de kennisgevingen waarvan de geldigheidsduur normaal gezien eindigt tijdens de COVID-19-crisis. 

Indien de maximale toegelaten periode van 6 maanden tussen twee verstrekkingen eindigt tijdens de COVID-19-crisis, dan wordt die maximale periode verlengd met 6 maanden, waardoor die periode maximaal 12 maanden kan bedragen.

De termijnen voor de aanvraag voor verlenging van een regelmatige orthodontische behandeling (bijlage 61) worden met 6 maanden verlengd indien de einddatum ervan tijdens de COVID-19-crisis valt. Dit betekent dat het ziekenfonds de aanvraag moet ontvangen vóór het einde van de periode van 9 maanden sinds de laatste verstrekking 305616-305620.  

Bij laattijdige aankomst, nu tussen de 9de en de 12de maand, kan de Technische Tandheelkundige Raad beslissen om de verlenging alsnog toe te kennen.  Bij ontvangst na 12 maanden sinds de laatste verstrekking 305616-305620 stopt de tegemoetkoming vanuit de verplichte ziekteverzekering.  

De terugbetaling voor de orthodontische behandeling stopt op de 22ste verjaardag + 6 maanden, indien die 22ste verjaardag in de COVID-19-crisis valt.

Het mondzorgtraject en tandsteenreiniging

De terugbetaling door de verzekering hangt soms af van een beroep op een tandheelkundige prestatie tijdens het voorgaande kalenderjaar. Gezien de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus is er minder contact mogelijk tussen patiënt en tandarts. Indien er hierdoor in 2020 geen contact was, kan dat als gevolg hebben dat de patiënten in 2021 een lagere terugbetaling ontvangen voor tandverzorging.

Om dit op te vangen wordt bij verstrekkingen in het kader van het mondzorgtraject en voor de verwijdering van tandsteen in 2021 gekeken naar de verstrekkingen in 2019 én 2020 om vast te stellen of de voorwaarde inzake de verstrekking in het voorafgaande jaar is vervuld. 

Kinesitherapeutische verzorging

Indien de geldigheidsperiode van het voorschrift ten minste één dag bevat binnen de periode van de COVID 19-crisis, wordt de geldigheidstermijn van dit voorschrift verlengd met 6 maanden. Dit wil zeggen dat indien de aanvangsdatum van de behandeling afwijkt van de datum van het voorschrift, de behandeling moet worden aangevat binnen de 8 maanden na de datum van het voorschrift.

Indien de medische vaststellingen ten minste één dag binnen de periode van de COVID 19-crisis geldig zijn, wordt de geldigheidsduur van de medische vaststellingen voor de Fa- en Fb-lijst verlengd met 6 maanden.  Dit betekent dat de elementen die aantonen dat de patiënt zich in een welbepaalde pathologische situatie bevindt, moeten overeenstemmen met medische vaststellingen die uitgevoerd zijn ten vroegste 12 maanden voor het begin van de periode waarop die kennisgeving slaat.

Indien de kennisgeving ten minste één dag binnen de periode van de COVID 19-crisis geldig is, wordt de geldigheidsduur van de kennisgeving in het kader van acute F-aandoeningen (Fa) verlengd met 6 maanden. Dit betekent dat deze kennisgeving slaat op een periode van 18 maanden , te rekenen vanaf de datum van de eerste prestatie in het kader van de behandeling van een pathologische situatie uit de Fa-lijst.

De geldigheidsduur van de kennisgeving in het kader van chronische F-aandoeningen (Fb) wordt niet verlengd.

Indien een akkoord ten minste één dag binnen de periode van de COVID-19-crisis geldig is, wordt de geldigheidsduur van het akkoord verlengd met 6 maanden voor zware aandoeningen (E-lijst). De bevestiging van de diagnose door een arts-specialist blijft noodzakelijk, maar de aanvraag voor een akkoord voor zware aandoeningen (E-lijst) mag in eerste instantie zonder deze bevestiging naar de adviserend arts worden doorgestuurd en de adviserend arts kan eventueel toch een akkoord geven zonder dit element.

Als in de vergoedingsvoorwaarden van een verstrekking een maximale leeftijdsvoorwaarde wordt vermeld en indien de rechthebbende deze leeftijd bereikt tijdens de COVID-19-periode, wordt deze leeftijd verlengd met 6 maanden. Dit wil zeggen dat de nomenclatuur dient gelezen te worden als bijvoorbeeld: ‘jonger dan 18 jaar en 6 maanden’ i.p.v. ‘jonger dan 18 jaar’. Als in de vergoedingsvoorwaarden van een verstrekking een minimale leeftijdsvoorwaarde wordt vermeld en indien de rechthebbende deze leeftijd bereikt tijdens de COVID-19-periode, wordt deze leeftijd niet verlengd met 6 maanden. Dit wordt niet gewijzigd om de rechten van de patiënten te behouden. 

Als in de vergoedingsvoorwaarden voor een verstrekking een maximaal aantal prestaties per periode wordt vermeld, blijft dit aantal onveranderd. Bijvoorbeeld: 18 zittingen per kalenderjaar aan het hoogste tarief in de courante pathologie

Verlengingsvoorwaarden zorgtrajecten voor 2020

Voor het kalenderjaar 2020 is het aantal consultaties of bezoeken van de huisarts teruggebracht van 2 naar 1. De referentieperiode voor de jaarlijkse raadpleging bij een arts-specialist wordt in 2020 eenmalig verlengd tot 24 maanden. Er wordt voor het jaar 2020 niet gecontroleerd of de ondertekenende huisarts het honorarium voor het openen van het globaal medisch dossier heeft aangerekend.

Machtigingen voor vergoedbaarheid voor geneesmiddelen en farmaceutische verstrekkingen

Verlenging van de machtiging vragen is mogelijk op afstand via de toepassing CIVARS.
 Artsen kunnen in e-Health een aanvraag indienen tot verlenging van een machtiging op afstand, dus zonder fysieke consultatie door de patiënt. Indien het voor de arts niet mogelijk is om verlenging te vragen van een machtiging die zal vervallen, is er een uitzonderlijke oplossing voorzien: voor alle machtigingen waarvan de geldigheidsduur verviel na 13 februari 2020 wordt de geldigheidsduur verlengd met 3 maanden; voor machtigingen van verstrekking die voorzien in een duidelijk gedefinieerd aantal vergoedbare verpakkingen per patiënt, leidt de verlenging van de geldigheidsduur van de machtiging niet tot een toename van het aantal vergoedbare verpakkingen.

Akkoord voor functionele revalidatie in het centrum

Bijvoorbeeld: zelfbeheer van diabetes, hartrevalidatie, behandeling van het slaapapneusyndroom, ... 
Akkoorden met einddatum tussen 1 maart 2020 en 31 december 2020 worden automatisch verlengd met 6 maanden. Het aantal sessies (indien wettelijk beperkt) blijft echter behouden. De sessies kunnen dus worden uitgevoerd gedurende een langere periode, maar kunnen na uitputting niet verlengd worden.
 
Medisch begeleide voortplanting

De maximumleeftijd voor machtigingen voor medisch begeleide voortplanting werd verlengd met 6 maanden. De goedkeuring is dus geldig tot de leeftijd van 43 jaar en 6 maanden.

Forfait palliatieve zorg

Aanvragen tot forfaits palliatieve zorg kunnen digitaal worden ingediend.

Logopedie

Op 1 maart 2020 wijzigden een aantal zorgverzekeringsregels voor de terugbetaling van prestaties in het kader van een logopediebehandeling: de automatische verlenging van het lopende akkoord met 6 maanden, het maximale aantal toegelaten sessies blijft ongewijzigd; de mogelijkheid om kopieën van documenten af te leveren indien het onmogelijk is om het ziekenfonds een origineel exemplaar te bezorgen; de specialist kan de behandeling voorschrijven na een telefonische of videoconsultatie met de patiënt; de logopedist mag het aanvraagformulier voor een tegemoetkoming ondertekenen in naam van de patiënt met de vermelding dat de patiënt goed werd geïnformeerd over de inhoud van dit document.
 
En meer...

De geldigheidstermijnen van de voorschriften en van verstrekkingen werden voor verschillende domeinen verlengd: hoorapparaten, orthopedische schoenen, prestaties verleend door bandagisten, optische hulp, ...

We garanderen dat er in deze moeilijke tijden geen enkel contract wordt geweigerd en dat je contract wel degelijk ingaat vanaf de eerste dag van de maand volgend op de ondertekening van je aanvraag.
Indien je hier vragen over hebt, vragen we je om contact op te nemen met verzekeringsinstelling NEUTRA. Dat kan op info@neutrahospi.be of telefonisch op 04/254.54.90.
Tijdens deze coronacrisis versoepelt NEUTRA zijn reglement. Daarom hoeft een medisch attest op dit moment niet meer door een arts ingevuld te worden. In het geval van een ziekenhuisopname kun je de nieuwe aangifte tot interventie van tijdelijke ‘coronakosten’  dus zelf invullen. Let op: vergeet de medische reden niet in te vullen en het document te ondertekenen.
Indien verzorging vóór en na de ziekenhuisopname door de lockdown werd uitgesteld, wordt deze wel degelijk behandeld door Neutra, voor zover je over een attest van het ziekenhuis of van de zorgverlener in kwestie beschikt met vermelding dat het uitstel te wijten is aan COVID-19.