Arbeidsongeschiktheid

incapacite-(1).png


 

Aangifte arbeidsongeschiktheid

Ben je ziek en kun je niet werken (of werk zoeken), dan moet je je arbeidsongeschiktheid aangeven bij je ziekenfonds. Zo kunnen we je een vervangingsinkomen uitbetalen. 

Deze aangifte is maar geldig als ze op basis van een origineel medisch attest gebeurt met een diagnose, een begindatum en (sinds 01/01/2016) een einddatum.

In geval van ziekte moet je je arbeidsongeschiktheid binnen volgende termijn melden bij je ziekenfonds:
 

Je statuut uw deadline

Werknemers

28 dagen

Arbeiders

14 dagen

Werklozen

7 dagen

Zelfstandigen

7 dagen

Herval* 7 dagen
Verlenging (vanaf 1 januari 2016) 7 dagen


*Herval slaat op een nieuwe ongeschiktheidsperiode die volgt op een andere binnen een termijn van maximaal 14 kalenderdagen (voor een dossier voor het eerste jaar ongeschiktheid) of van 3 maanden in geval van invaliditeit (ongeschiktheid van meer dan één jaar).


Belangrijke regels

 
  1. Elke ongeschiktheidsperiode moet worden aangegeven, ook indien ze niet ten laste is van het ziekenfonds.
  2. De op het attest vermelde begindatum van de ongeschiktheid moet in principe overeenkomen met de begindatum waar de werkgever of de werkloosheid zich op baseert (eerste dag met aanduiding ‘Z’ op de stempelkaart). Controleer of deze data overeenkomen of neem contact op met je ziekenfonds om een eventuele afwijking te rechtvaardigen.
  3. Voor elke kalenderdag dat je ongeschikt bent, moet je over een attest beschikken. 
  4. Het attest dekt de ongeschiktheid tot en met de dag vóór de hervatting, ook als dat een zondag of feestdag betreft.
  5. Op een verlengingsattest geldt de eerste dag na het einde van een vorig attest als begindatum. Indien de periodes niet op elkaar aansluiten, wordt het beschouwd als een herval-attest (waarbij opnieuw een volledig administratief dossier moet worden opgesteld).
  6. Om een erkenning van arbeidsongeschiktheid te verkrijgen, moeten alle activiteiten stopgezet worden. In het geval van een bijkomende zelfstandige activiteit heeft het ziekenfonds naast het ongeschiktheidsattest ook een verklaring nodig van de stopzetting van deze activiteit.

Bij twijfel raden we aan om je medisch attest rechtstreeks op te sturen. Niet-conforme attesten worden steeds geweigerd om administratieve redenen.
Een laattijdige aangifte leidt tot een uitkeringsverlies van 10%.

Te versturen document: Ongeschiktheidsattest - zelfstandige |  Ongeschiktheidsattest - werknemer |  Aangifte van een bijkomende zelfstandige activiteit



Verlenging van arbeidsongeschiktheid 

Sinds 1 januari 2016 moet het medische attest steeds een vermoedelijke einddatum bevatten van de arbeidsongeschiktheid, zoals bepaald door je behandelende arts. Indien je arbeidsongeschiktheid langer zou duren dan de door je arts bepaalde datum, dan bezorg je je ziekenfonds een nieuw medisch attest van verlenging. Dit geldt tijdens het volledige eerste ziektejaar.

Bovendien is dit attest maar ontvankelijk indien het een origineel exemplaar is met een diagnose en met een nieuwe begin- en einddatum van ongeschiktheid. Let op: om sancties op je uitkering te vermijden, moeten we de verlenging ontvangen binnen de 48 uur na het einde van het vorige attest. Daarnaast moet de verlenging ook alle kalenderdagen dekken, dus ook feestdagen en weekends. Het verlengingsattest blijft van kracht, ook als je tijdens je ongeschiktheid een aanvraag tot deeltijds werk hebt ingediend.

Bijvoorbeeld: met je eerste attest ben je gedekt tot en met vrijdag 08/01/2016. Indien je op maandag 11/01/2016 niet in staat bent om opnieuw aan de slag te gaan en je opnieuw naar de arts gaat, moet het nieuwe attest als begindatum zaterdag 09/01/2016 vermelden (ook als dat een dag is waarop je normaal niet werkt).​


Uitkering arbeidsongeschiktheid

Tijdens het eerste jaar arbeidsongeschiktheid ontvang je een uitkering van 60% van het brutoloon in dagen.
Het uitkeringsbedrag van de arbeidsongeschiktheid is begrensd tot een maximumbedrag. Raadpleeg voor meer info de tabel van het loonplafond of de tabel met de uitkering voor primaire ongeschiktheid
 
Indien je werkloos bent, komt je uitkering voor arbeidsongeschiktheid tijdens de eerste 6 maanden overeen met het bedrag van je werkloosheidsuitkering, tenzij het bedrag van de werkloosheidsuitkering hoger ligt dan het bedrag van de primaire arbeidsongeschiktheid (dus 60% van je brutosalaris op basis waarvan je werkloosheidsuitkering berekend is). In dat geval heb je recht op het bedrag van de arbeidsongeschiktheid.
Vanaf de 7de maand bedraagt je uitkering voor arbeidsongeschiktheid 60% van je brutosalaris op basis waarvan je werkloosheidsuitkering berekend is. Indien dit bedrag onder het minimumbedrag ligt, ontvang je het minimumbedrag voor jouw situatie


Invaliditeit

Na één jaar arbeidsongeschiktheid beland je in het invaliditeitsstatuut.
Naast een nieuwe berekening van je uitkeringsvoet (65% voor het gezinshoofd, 55% voor een alleenstaande, 40% voor een samenwonende), ontvang je met dit statuut een verhoogde tegemoetkoming plus bepaalde andere voordelen (belastingaftrek, bepaalde gemeentebelastingen, ...).


Let op!
Het is strikt verboden om uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid of voor invaliditeit te cumuleren met werkloosheidsuitkeringen of professionele inkomsten. Het verbod geldt ook voor cumuleringen met een uitkering of met een premie voor contractonderbreking, een uitkering als gevolg van een arbeidsongeval, een uitkering van het Fonds voor Beroepsziekten in de privésector of van andere openbare instellingen, een uitkering als gevolg van ongevallen van gemeen recht.

Als we vaststellen dat je beide hebt gecumuleerd, dan moet je niet alleen alle ontvangen uitkeringen terugbetalen, maar riskeer je ook te worden uitgesloten van het recht op uitkering en/of riskeer je een grote administratieve sanctie.



Arbeidshervatting

Je bent genezen en wilt opnieuw aan de slag of je werkloosheid hervatten
Bezorg je ziekenfonds zo snel mogelijk het ‘formulier voor arbeidshervatting’ dat je aan het begin van je ongeschiktheid ontving. Vraag je werkgever of je werkloosheidsfonds ook om je hervatting met ditzelfde formulier te bevestigen.


Te versturen document : Attest voor arbeidshervatting - zelfstandige | Attest voor arbeidshervatting - werknemer

Je wilt tijdens je arbeidsongeschiktheid of invaliditeit een deeltijdse activiteit hervatten.
Als je tijdens je arbeidsongeschiktheid opnieuw een deeltijdse professionele activiteit wilt aanvatten, moet je dit met het officiële aanvraagformulier aanvragen bij de adviserende arts van je ziekenfonds. De adviserende arts moet dit document uiterlijk op de laatste werkdag vóór je hervatting ontvangen.

Als werknemer hoef je niet te wachten op de goedkeuring van de adviserende arts om aan de slag te gaan. Als zelfstandige echter heb je eerst zijn of haar goedkeuring nodig.

Let op:
Bij een laattijdige ontvangst van je aanvraag krijg je een sanctie. De sanctie verschilt volgens de termijn waarop je de aanvraag indient. Indien je de aanvraag indient binnen de 14 dagen na de hervatting van de deeltijdse activiteit, geldt een sanctie van 10% op de uitkeringen die je ontvangt tussen de eerste dag van de arbeidshervatting en de dag waarop het formulier werd verstuurd (datum poststempel). Bij een vertraging van meer dan 14 dagen vertaalt de sanctie zich in een niet-uitbetaling van de uitkeringen vanaf de dag van de arbeidshervatting tot de dag waarop de beslissing van de adviserende arts van toepassing is.



De gevolgen van je hervatting

Als werknemer
De adviserende arts bepaalt de limiet van de goedkeuring. Je uitkering wordt proportioneel verminderd met de professionele inkomsten uit deze activiteit. Weet wel dat een eerste professionele inkomensschijf wordt vrijgesteld en dat de aftrek progressief is: hoe hoger je salaris, hoe hoger de aftrek.

Als zelfstandige
De maximale goedkeuringstermijn en de financiële impact verschillen volgens de mogelijkheid op volledige re-integratie:

  1. Indien je een deeltijdse activiteit hervat met het oog op een volledige re-integratie, dan is de goedkeuring 6 maanden geldig, wat twee keer verlengd kan worden met nog eens 6 maanden, wat neerkomt op een totaal van maximaal 18 maanden. Tijdens de eerste 6 maanden kan je uitkering niet verminderd worden. Vanaf de 1ste dag van de 7de maand, en tot het einde van je goedkeuring, geldt echter een aftrek van 10%.
  2. Indien je een deeltijdse activiteit hervat zonder mogelijkheid op een volledige re-integratie, dan geldt er geen tijdslimiet voor de goedkeuring. De adviserende arts bepaalt de duur van de goedkeuring. Ook in dit geval daalt de uitkering niet tijdens de eerste 6 maanden en geldt een aftrek van 10% vanaf de 1ste dag van de 7de maand. Deze aftrek van 10% geldt tot en met 31/12 van het derde jaar volgend op het jaar waarin de goedkeuring werd verleend. Vanaf de eerste dag van het 4de jaar geldt een schrapping of een aftrek van de uitkering op grond van de regel betreffende het cumuleren van toegestane inkomsten.


Te versturen document: Aanvraag tot deeltijdse arbeidshervatting - zelfstandige | Aanvraag tot deeltijdse hervatting - werknemer |  Aanvraag tot vrijwillig werk

Je bent tijdelijk ongeschikt om je deeltijdse activiteit uit te voeren
In dat geval hoef je niets te doen.


Door een verslechtering van je gezondheidstoestand ben je niet meer in staat om de deeltijdse activiteit uit te voeren. 
In dat geval bezorg je de adviserende arts het attest van de stopzetting van de deeltijdse activiteit, volledig ingevuld en ondertekend door jezelf.

Ons advies:
Breng je ziekenfonds steeds op de hoogte van elke wijziging aan je situatie, zowel op gezinsvlak (huwelijk, scheiding, samenwonen) als op professioneel vlak (hervatting van je activiteit, ontslag tijdens de ongeschiktheid, ...) of op financieel vlak (toekenning van een  uitkering door een arbeidsongeval of beroepsziekte, ...).
 Een kleine vergetelheid van jouw kant kan tot zware sancties leiden...

 


Wil je graag meer informatie? Neem contact op met ons